Zjištění, že člověku uletělo letadlo, může být docela stresující. Občas se to bohužel stává. Podělím se s vámi o pár tipů z našich zkušeností, abyste mohli být klidnější a věděli, jak lze případné komplikace řešit. Zároveň vám přeji, ať natrefíte na co nejmenší množství podobných situací a tento článek je pro vás jen pouhým popisem událostí.
V sobotu jsme odváželi dceru na blízké letiště. Vracela se po týdenních prázdninách zpět na univerzitu. Letadlo jí mělo původně odlétat ve 12.00 hod. V 11.37 hod. mi pípla SMS zpráva, že oznámili zpoždění letu kvůli špatnému počasí v Chicagu – odlet posunut na 13.30 hod.
Počasí je někdy vrtkavé a máme už své zkušenosti, že jakmile se nahlásí zpoždění, tak už jde většinou do tuhého a čas čekání se ještě může klidně protáhnout, proto jsme dceři navrhli, ať si raději zajde na oběd. To jsme ovšem netušili, co jí, chudince, naší „dobrou radou“ způsobíme. Trochu jsme se přepočítali v tom, že jsme si mysleli, že nahlášená doba zpoždění se nemůže zkrátit.
Aerolinky nás tentokrát převezly – bohužel ale ne do místa určení. Ve 12.45 hod. mi zvoní telefon a na druhém konci pláče moje dcera. Letadlo jí ve 12.40 hod. uletělo před nosem! Doba zpoždění se totiž oproti předpokladu výrazně zkrátila – skoro o hodinu.
Pracovnice aerolinek u odletové brány pouze suše dceři sdělila, že je jediná, která letadlo nestihla. Všichni ostatní nastoupili. Změnu odletu prý zahlásili letištním interkomem a pak mou dceru prý ještě vyvolávali jménem.
Vysvětlení znělo logicky. Na letišti se obvykle vše hlásí několikrát a často slýcháme, jak někoho vyvolávájí jménem. Jenže mně uvnitř hlodá červík pochybností.
Letiště je poměrně maličké, má snad jen tři chodby k odletovým bránám. Jak to, že to dcera neslyšela? Zároveň se probouzí můj mateřský instinkt, který by ji nejraději ochránil od všech stresů a svírá se mi srdce nad jejím pláčem.
Snažím se ji uklidnit, že se všechno vyřeší. Ona se mi do telefonu zapřísahá, že opravdu nic v restauraci neslyšela. Věřím jí. Chci sama mluvit s letištní paní.
Ta mi sdělí, že k odbavení se včas dostavili i TŘI další lidé, kteří obědvali mimo odbavovací prostor.
Dceři ale zajistila DVĚ další beplatné náhradní letenky na pozdější lety. Hmm, červík pochybností ve mě začíná hlodat…
Začínám pojímat podezření. Za prvé: jak to, že mou dceru okamžitě zapsali na další lety bez nutnosti zaplatit novou letenku? Za druhé: jak to, že ji zapsala hned na DVA další lety zároveň? Vždyť obvykle nechtějí zapisovat na více než jeden následující let. Divné.
Dceři zatím radíme vybrat letenku na pozdější, ale lepší přímý let, neboť ten s přestupem je větší riziko – na přestup je pouze 45 minut.
Veškeré naše drama zřejmě po celou dobu sleduje další pasažér, neboť v tomto momentě mi má dcera mezi vzlyky oznamuje, že by se mnou chtěl mluvit nějaký pán. Jak se ukazuje pánovi také odletělo letadlo, sice z jiných důvodů, jak mi sdělil, ale byl po celou dobu přítomen u odletové brány.
Laskavý pán mi říká, že dcera opravdu za nic nemůže. Ujišťuje mne, že vše viděl a ti TŘI cestující, které zmiňovala letištní paní, prý letadlo stihli jen náhodou. Vůbec netušili, že se změnil čas odletu na dřívější. Měli jen větší štěstí a doobědvali včas.
Letištní paní tedy asi udělala nějakou chybu. To se v životě stává. Mě mrzelo, že dcera pláče. Omluva by mou dceru určitě uklidnila a hlavně by ji nezpůsobila takový stres.
Snažím se v takových situacích chápat i druhou stranu. Paní možná měla z nějakého důvodu strach přiznat chybu… Třeba ji nenapadlo, že nefungoval interkom… Nevím.
Přesto mé mateřské srdce je na straně mé dcery. Tak se raději rychle věnuji hledání řešení zapeklité situace.
Pracovníci vašich (v tomto případě našich) popletených aerolinek se vás obvykle budou snažit zapsat na nejbližší volný let své společnosti, což ale nemusí být právě tou nejlepší variantou pro vás.
Plus následující postup:
Může to vyjít. Tak jako v případě naší dcery. Tu nejprve zapsali na let původních aerolinek v 18.30 hod. My jsme zjistili telefonicky u jiných aerolinek, že mají volné místo na o dvě hodiny dřívějším letu. Dcera pak musela vyjít z odletové haly zpět k odbavovací přepážce svých původních aerolinek a požádat jejich pracovnici o přepsání na tento dřívější let. Přepsali ji bez problémů a bezplatně. Dcera musela sice znovu projít zpět do odletové haly skrze letištní kontrolu, ale to už bylo to nejmenší. Byla moc ráda, že se nakonec dostala do místa destinace rychleji, bez nutnosti platit za novou letenku.